De eerste dagen in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Jelle Claessens - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Jelle Claessens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Nieuw-Zeeland

Door: Jelle Claessens

Blijf op de hoogte en volg Jelle

22 April 2015 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Een buitenlandse stage, dat hoort erbij als je een studie volgt bij de HAS Hogeschool. Je praat er wel eens over met collega-studenten, naar welke landen je zou kunnen gaan. Maar dan als het derde jaar komt, het jaar dat voor 3/4 bestaat uit stage lopen in binnen- als buitenland. Sommige hebben het al geregeld voordat het derde jaar begint andere nog niet. Ik was zo'n student die dat voor het binnen- en buitenland niet geregeld had. Maar alles is goed gekomen. Ik ben eerst begonnen met mijn binnenlandse stage bij Imagro. Tijdens deze stage ben ik opzoek gegaan naar een adres om mijn buitenlandse stage te volgen. Tijdens een pauze bij Imagro vroeg een collega naar welk land ik wilde gaan, mijn antwoord was hierop Nieuw-Zeeland. Hierop reageerde een collega met het antwoord dat hij een bedrijf kende. Hij had het bedrijf in 2009 ontmoet in Frankrijk en de folder die hij had gekregen van deze mensen in de kast gedaan. Deze heb ik gekregen en ik heb het bedrijf opgezocht. Een schapenhouderij in de bergen van Nieuw-Zeeland, genaamd Middlehurst Station. Het bedrijf heeft een oppervlakte van 20.000 hectare land met 8.000 Merino schapen en 1.000 vleeskoeien. het bedrijf ligt dichtbij Blenheim op het Zuider-eiland. Na een aantal emails en wat gesprekken via Facebook was het geregeld.

Na een ' laatste' afsluitende week met mijn familie en vrienden was het op 17 april zover, de grote reis naar Nieuw-Zeeland. Met altijd maar zeggen dat het maar 3 maanden zijn, was het afscheid op het vliegveld wat zwaarder dan verwacht. Eenmaal door de douane was de reis dan ook echt begonnen. met een reis van 3 dagen en het verschil van 10 uur was ik in Nieuw-Zeeland. Ik viel gedurende de trip naar de boerderij van de ene verbazing in de andere. De eerste was tijdens het uitstappen van het eerste vliegtuig. Ik hoorde geluiden van schapen en er hingen hele grote afbeeldingen van farmers met hun honden en schapen in een groot landschap. Gaaf om te denken dat ik zoiets dan ook echt ga meemaken in zo'n landschap. De volgende kwam tijdens de eerste ontmoeting met Susan (een van de ondernemers van het bedrijf) en haar dochter. We liepen naar de parkeergarage en daar stond hun pick-up, een erg grote auto met achterop twee kooien waar je de schapen in kan vervoeren. Ik moest m'n koffers achterin de bak zetten waar normaal schapen kunnen zitten. We reden naar het bedrijf en pikte ook nog een aantal schapen op. Die gingen dan achterin voor een reis van 4 uur. Na 1,5 rijden kochten we een broodje en kop koffie en vervolgde onze reis. Toen gingen we van de weg af en kwamen we op een grindweg. Ik vroeg aan Susan of we weer snel op de normale weg gingen, maar het antwoord was dat we op deze weg bleven totdat we op het bedrijf kwamen. We hebben voor 2,5 uur gereden door de bergen en over riviertjes en het waren maar 2 boerderijen waar we doorheen reden. Het landschap is echt ongelooflijk groot en mooi.

Na de lange rit kwamen we aan op Middlehurst station. Eerst de schapen uitladen bij een paddock (dat is een wei) daarna gingen we naar het huis. Hier ontmoette ik Willy (de andere ondernemer en vader van de familie) en de rest van de familie. Ze hebben een huis met een geweldig uitzicht op de bergen. Bij mijn aankomst waren er een aantal vrienden van hun te gast. Deze waren niet met de auto maar met het vliegtuig. Normaal gesproken duurt zo'n rit 1,5 uur en met het vliegtuig niet meer dan 20 minuten. Dus ze hebben hier op het bedrijf een grote wei dat als een vliegveld wordt gebruikt.

Op maandag ben ik begonnen met het meelopen met Willy. Hij heeft me laten zien hoe groot het bedrijf wel niet is en waar de dieren zijn gestationeerd. Nou ben ik vooral aan het meewerken met andere medewerkers dus het zijn allerlei klusjes op de boerderij zoals het opzetten van hekken, sleutelen aan de Unimog, schapen in een vrachtwagen laden, onkruid spuiten en het slachten van een aantal rammen. Voor deze week nog een aantal echte boerderij klussen en het werken aan mijn schoolopdracht.

Volgende week gaan we schapen en koeien drijven in de bergen. Dit doen ze allemaal met een paard, dus ook ik ga volgende week voor 5 dagen op een paard zitten. Aankomend weekend ga ik waarschijnlijk jagen met de collega's, dus ik zal me voorlopig nog niet vervelen.

Cheers!


  • 22 April 2015 - 11:56

    Petra Claessens :

    Wat geweldig om dit allemaal te mogen ervaren! En geniet van alle mooie indrukken!

  • 22 April 2015 - 12:27

    Mam:

    Gaaf om te lezen Jelle GENIET ervan deze ervaringen neem je de rest van je leven met je mee.

  • 23 April 2015 - 19:30

    Helma:

    Super om te lezen Jelle.

  • 27 April 2015 - 21:02

    Tilly Alders:

    Mooi om te lezen wat een andere wereld!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Actief sinds 22 April 2015
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 3911

Voorgaande reizen:

19 April 2015 - 03 Juli 2015

De buitenlandse stage

Landen bezocht: